XI

 

[ES]

XI es una instalación sonora realizada para la exposición Ollos de vidro. As formas doutra historia de Galicia comisariada por Germán Labrador y producida por el Auditorio de Galicia.

 

XI es una letra diferencial de la lengua gallega.

Esta pieza surge del hecho de que los cruces son lugares donde diferentes culturas situan el encuentro de dos mundos; el de los vivos y el de los muertos.

Desde las piedras asociadas a Hécate en la Grecia antigua hasta los rituales vinculados a Eshu en la religión Yoruba, encontramos múltiples creencias relacionadas con las intersecciones de caminos convertidos en un hito para la celebración de prácticas religiosas de diferente naturaleza. En el proceso de cristianización eran estos los emplazamientos donde se enterraban la aquellas personas que no podían ser inhumadas en el camposanto.

En Galicia también existe una serie de creencias y supersticiones vinculadas con loas encrucijadas, lugares estratégicos que con el tiempo el catolicismo re-significó sacralizándolos mediante la colocación de ermitas, petos das ánimas o cruceiros de piedra.

Como ideograma XI está formado por la representación del propio cruce (X) y la verticalidad (I) a la que tienden algunos elementos que a lo largo de la historia se utilizaron para marcar estos espacios liminares.

XI es un conjunto escultúrico/instalativo que funciona como un díptico visual y sonoro multifónico formado por ocho canales de audio y dos estructuras elaboradas en madera y losas de pizarra reutilizadas, material destinado tradicionalmente para la construcción en la zona interior de Galicia. Las pizarras están intervenidas a mano con diseños en relieve y notas ideográficas. Las imágenes se relacionan con los elementos sonoros que escuchamos a través de los hitos.

Cada una de las estructuras articulan el itinerario a través de las salas aludiendo a aquellos aspectos relacionados con la celebración de la vida y la celebración de la muerte.

La creación sonora quiere ser un eco y resonancia de los contenidos de la muestra partiendo de su desarrollo conceptual para suministrar una textura audible que se despliega en el espacio expositivo. Estas composiciones conjugan una amplia colección de sonidos extraídos de diferentes archivos personales e institucionales  (grabaciones etnográficas testimoniales y musicales, paisajes sonoros, declaraciones políticas y obras sonoras contemporáneas) que se mezclan y remezclan con el fin de crear un collage de múltiples ruidos y voces.

 

Fragmentos de audio y materiales utilizados (versión estereo):

 

X

[AUDIO]

[AUDIO]

Coro do atardecer. Corcubión. Proxecto Terra Creativa. Xoán-Xil

Coro do atardecer. Paredes de Coura. Xoán-Xil

Parque eólico. Xoán-Xil López

Pantalán no porto de Ferrol. Xoán-Xil López

Manolo mio. Recollida de Dorinda. D. Schubarth e A. Santamarina. CDCG

Cineclube Carlos Varela (Documental). Ramiro Ledo

Improvisción sobre o Abellón. Paula Ballesteros

Inerior de colmea. Xoán-Xil López.

Exterior de colmea. Xoán-Xil López

Man. El ermitaño artista (Documental). Joan Mallarach

Carlos Santiago. Arquivo Nunca Máis. María Bella.

Audios Prestige. Arquivo Nunca Máis. María Bella.

P. Galán. Manifestación das maletas. Arquivo Nunca Máis. María Bella

Gravación Illa de Arosa. Xoán-Xil López

Lucín. Xoán-Xil López

Villoeira. Xoán-Xil López

Gravación con hidrófonos. Xoán-Xil López

RS65-03 A, Murgia, Virgen de la barca. Creencias. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

A Vaca de Fisterra. Carlos de Hita

RS66-08 A, Visantoña, Fraga,  Ardemil. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Noitebra. Xoán-Xil López

Noite no Suido. Xoán-Xil López

Bufo Calamita (Gerês). Xoán-Xil López

RS65-09 B,Panaderia de Andrés Blanco, Ordes. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Corzo. Xoán-Xil López

Amenaza el fuego. Arbole. Alg-a Netlabel (Alg055)

Las Ballenas – El Juego – La Boda. Espacio Permeable. Concierto Para Esculturas Sonoras

Feeixa. Xedh & Berio Molina. Sello Alg-a Netlabel (Alg-set04)

RS66-31 A, El Corpiño. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

RS64-05 A, Ordenes II (poseidos). Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Sombras (unha introducción a “Cenizas”). Susana Jiménez Carmona

Gravacións ultrasónicas de morcegos. Xoán-Xil López

RS66-05 A, Gouzón, Leira. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Historia local. Recollida de José (Palas de Rei). D. Schubarth e A. Santamarina MPG

Toque defunto muller. Boqueixón. Xoán-Xil López

Toque traballo comunitario. Laiosa. Xoán-Xil López

 

I

[AUDIO]

[AUDIO]

 

Coro do mencer. Monte Cambeiro de Amarelle. Corcubión. Proxecto Terra Creativa. Xoán-Xil López

Piezo Castiñeiro. Carlos Suárez. Escoitar.org

Psithurism. (Campo Lameiro). Xoán-Xil López

Follas (Campo Lameiro). Xoán-Xil López

Eres una eres dos. Recollida de Salomé e Suso. D. Schubarth e A. Santamarina MPG.

Ha de ser o derradeiro. Recollida de Salomé. D. Schubarth e A. Santamarina MPG.

Inda vaias que non volvas. Recollida de Salomé. D. Schubarth e A. Santamarina. MPG.

O monte é noso. Llorenç Soler.

Cantar Do Carro Subindo en Samarugo (Vilalba, Lugo). Sons da Terra. CCG

Canta o carro. Florencio, o cego dos Vilares. Central Folque

O cantar do arrieiro. Lomax Digital Archive

Pastor en Visuña. Xoán-Xil López

Rebaño pasando en Visuña. Xoán-Xil López

Paisaxe Paredes de Coura. Xoán-Xil López

Vacas no Xurés. Xoán-Xil López.

RS66-16 A, Fraga, Ardemil. Ayto de Ordenes. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Castro de Fazouro. Jesús Otero. Escoitar.org

Gravación de estrada diante do antigo Cine Adriano. (Fene). Xoán-Xil López

RS67-06 A, Gravacións de música 2. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Adiós Brullos e Miñarso. Recollida de Carlos. D. Schubarth e A. Santamarina. MPG

Inda vaias que non volvas. Recollida de Salomé. D. Schubarth e A. Santamarina. MPG

Paisaxe sonoro con pastor en O Gerês. Xoán-Xil López

RS66-37 A, Ardemil, Ayto de Ordenes. Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Dolores Rosales fala de Lourizán. Faro de Ons

Palilleiras traballando. Jesús Otero. Escoitar.org

Espadelado. Jesus Otero. Escoitar.org

As Brañas. Río dos Gafos (Pontevedra). Xoán-Xil López. Escoitar.org

Pozas do Folón. Xoán-Xil López

Interior cova do Folón. Xoán-Xil López

Muíños de Folon. Son das pedras de moer. Carlos Suárez. Escoitar.org

Zanfona. Ariel Ninas.

RS67-05 A, Grabaciónes de Música 1.  Gustav Henningsen. ILGA-MPG

Vilardevos_I_2_465. D. Schubarth e A. Santamarina. MDPG

Canción de canteros. Lomax Digital Archive

Canteiros Con Cicel E Martelo en Santa Cruz (Oleiros, A Coruña). Sons da Terra. CCG

Canto Da Pedra (Pontevedra). Antología Del Folklore Musical De España. Manuel García Matos.

Talk_ambience. Lomax Digital Archive

Talk_ambience 2.  Lomax Digital Archive

 

[GA]

XI é unha instalación sonora realizada para a exposición Ollos de vidro. As formas doutra historia de Galicia comisariada por Germán Labrador e producida polo Auditorio de Galicia.

XI é unha letra diferencial da lingua galega.

Esta peza xorde do feito de que os cruzamentos son lugares onde diferentes culturas sitúan o encontro de dous mundos; o dos vivos e o dos mortos.

Desde as pedras asociadas a Hécate na Grecia antiga ata os rituais vinculados a Eshu na relixión Yoruba, atopamos múltiples crenzas relacionadas coas interseccións de camiños convertidos nun fito para a celebración de prácticas relixiosas de diferente natureza. No proceso de cristianización eran estes os emprazamentos onde se enterraban a aquelas persoas que non podían ser inhumadas no camposanto.

En Galicia tamén existe unha serie de crenzas e supersticións vinculadas coas encrucilladas, lugares estratéxicos que co tempo o catolicismo re-significou sacralizándoos mediante a colocación de ermidas, petos dás ánimas ou cruceiros de pedra.

Como ideograma XI está formado pola representación do propio cruzamento (X) e a verticalidade (I) á que tenden algúns elementos que ao longo da historia utilizáronse para marcar estes espazos liminares.

XI é un conxunto escultúrico/instalativo que funciona como un díptico visual e sonoro multifónico formado por oito canles de audio e dúas estruturas elaboradas en madeira e laxas de lousa reutilizadas, material destinado tradicionalmente para a construción na zona interior de Galicia. As lousas están intervidas a man con deseños en relevo e notas ideográficas. As imaxes relaciónanse cos elementos sonoros que escoitamos a través dos fitos.

Cada unha das estruturas articulan o itinerario a través das salas aludindo a aqueles aspectos relacionados coa celebración da vida e a celebración da morte.

A creación sonora quere ser un eco e resonancia dos contidos da mostra partindo do seu desenvolvemento conceptual para fornecer unha textura audible que se desprega no espazo expositivo. Estas composicións conxugan unha ampla colección de sons extraídos de diferentes arquivos persoais e institucionais  (gravacións etnográficas testemoniais e musicais, paisaxes sonoras, declaracións políticas e obras sonoras contemporáneas) que se mesturan e remisturan co fin de crear unha colaxe de múltiples ruídos e voces.